Greutate ideală sau greutate sănătoasă?

Există din ce în ce mai multe formule de calcul ale greutății ideale. Greutatea sănătoasă, din punct de vedere medical, este de multe ori irelevantă atunci când discutăm de un aspect frumos al corpului și de un indice de grăsime moderat.

Greutatea sănătoasă din punct de vedere medical

Din punct de vedere medical, o greutate sănătoasă este dată de ” Indicele de masă corporală ” , care ar trebui să se încadreze între 18,5 și 25.

Formula IMC este:imc-greutate-sanatoasa

IMC= Greutate (kg) /  ( Înălțime(m) )²

Exemplu: Pentru o femeie care are 60 de kg și o înălțime de 1,65m:

IMC = 60 / 1,65² = 60 / 2,722 = 22,04 ( este considerat normal )

Astfel, din punct de vedere medical, un IMC cuprins între 18,5 și 25 este ideal, dând o speranța de viață cât mai mare. Începând cu valoarea de 30 a IMC-ului, speranța de viață începe să scadă semnificativ, din cauza numeroaselor probleme de sănătate favorizate de obezitate.

Greutatea normală este și ideală pentru fiecare individ?

Pentru cazul de mai sus, IMC-ul variază între 18,5 ( care reprezintă o greutate de 50,4 kg ) și 25 ( care reprezintă o greutate de 67,8 kg ), adică o marjă de 17 kg. Ceea ce înseamnă că această femeie de 1,65 m înălțime nu va avea deloc aceeași siluetă și același procent de grăsime în corp dacă ea cântărește 50 de kg sau 68 kg!

greutate-ideala

Ce reprezintă de fapt greutatea ideală ?

Din experiența mea, o estimare a greutății ideale este dată de procentul de grăsime din corp, corelat cu cantitatea de grăsime viscerală. Află mai multe despre grăsimea viscerală din articolul Ce este grasimea abdominala si cum scapam de ea?

Care este procentul ideal de grăsime?

Descriere Bărbați Femei
Grăsime esențială 2-5% 10-13%
Atleți 6-13% 14-20%
Fitness 14-17% 21-24%
Mediu 18-24% 25-31%
Obezitate 25%+ 32%+

Unele persoane au nevoie să fie mai slabe ca majoritatea pentru că se îmbracă într-un anumit fel sau pentru că practică un anumit sport. Altele preferă să păstreze câteva kilograme în plus pentru a nu fi obligate să reducă anumite alimente.

Ceea ce contează înainte de orice este greutatea cu care te simți cel mai bine.

Care ar trebui să fie obiectivul tău în materie de greutate?

În termeni de sănătate, primul obiectiv este întotdeauna să-ți stabilizezi greutatea și să te oprești din îngrășat. Apoi, în caz de obezitate, studiile au arătat că orice scădere în greutate trebuie menținută în timp pentru a fi mai sănătos pe termen lung. O scădere de 5% în greutate îți poate mări semnificativ speranța de viață.

Noțiunile de greutate sănătoasă ( IMC ) și de greutate ideală ( procent de grăsime ) te vor ajuta să îți stabilești un obiectiv, dar acestea nu ar trebui să fie un scop în sine. Cele mai importante pentru tine ar trebui să fie confortul și starea de bine. 

Un aspect important atunci când vorbim de scăderea în greutate este reducerea grăsimii, nu a mușchilor. 

În cazul în care te confrunți cu un surplus mai mare de 30 kilograme, ar fi indicat să îți stabilești niște obiective intermediare, cum ar fi să pierzi 10 kg sau 10% din greutatea actuală. Este extrem de important să avansezi pas cu pas în procesul de slăbire. Având un obiectiv rezonabil, vei putea să îl atingi mai  repede și te va motiva să continui întregul procesul. Un obiectiv nerealist nu va face decât să îți pună în pericol sănătatea și să te determine să renunți.

În realitate, o eroare des întâlnită în dietele renumite este că oamenii nu verifică dacă pierd grăsime sau mai degrabă pierd masă musculară și apă. 

În final, greutatea ideală este alegerea ta, atâta timp cât nu îți pune în pericol sănătatea. Motiv pentru care ar fi ideal să nu ai un IMC mai mare de 25.

Surse:

http://www.idealweightlossofyarmouth.com/

„Maigrir avec la nutrition comportamentale”, Dr. Eve Villemur & Eric Menat

Lasă un răspuns

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *