5 avantaje ale consumului de proteine

Când ne gândim la proteine, este important să căutăm un echilibru între a mânca produse cu o cantitate suficientă de proteine necesare stimulării metabolismului, mușchilor și reparațiilor de la nivel celular și a nu ne îndopa cu proteine, care mai târziu ar putea avea consecințe nefaste asupra organismului.

În medie, femeile consumă între 115 și 140 de grame de alimente bogate în proteine la fiecare masă, iar bărbații, care au masă musculară mai mare, consumă, în schimb, 140 – 200 de grame. Ca să aveți o reprezentare grafică, 75 de grame de proteine reprezintă echivalentul unui pachet de cărți de joc, sau mărimea unei palme, fără cele cinci degete.

Iată 5 avantaje ale proteinelor:

1. Proteinele au efect termogenic și sunt necesare pierderii în greutate

proteinele au efect termogenic

Termenul de termogeneză se aplică alimentelor sau suplimentelor alimentare care pot stimula capacitatea organismului de a arde grăsimi.

Toate alimentele au efect termogenic, fiindcă toate alimentele au nevoie de energie pentru a fi digerate, iar în comparație cu carbohidrații și grăsimile, proteinele au o rată de termogeneză mai ridicată și sunt indicate în procesul de stimulare a metabolismului, ceea ce face ca greutatea corporală să rămână constantă sau să scadă.

Așadar, dacă două persoane consumă fiecare câte 2000 de calorii pe zi, persoana care consumă mai multe proteine va avea arderile metabolice mai mari.

Iată o selecție de alimente bogate în proteine cu efect termogenic:

  • albuș de ou
  • aproape toate tipurile de pește
  • carne slabă de vită ( în special mușchi, de la animale hrănite cu furaje de calitate )
  • crustacee și fructe de mare
  • piept de curcan
  • piept de pui
  • vânat

Alte alimente care au efect termogenic sunt: ceaiul verde, cidrul de mere, oțetul, portocalele amare și condimentele, printre care piperul, ardeiul iute, muștarul sau ghimbirul.

2. Proteinele reduc pofta de mâncare

proteinele dau satietate

Când aveți o masă alcătuită integral din carbohidrați, cum ar fi un bol de cereale la micul dejun, o chifla cu unt la prânz, sau o porție de orez la cină, într-o oră sau două veți simți cum vi se face foame din nou.

De ce? Motivul este că organismul dumneavoastră a folosit porția de carbohidrați în procesul de ardere, iar nivelul de zahăr din sânge a scăzut destul de mult.

Foamea pe care o simțiți se va accentua dacă alimentele consumate sunt formate din carbohidrați rafinați, zahăr rafinat sau alte alimente procesate.

3. Proteinele au indicele glicemic scăzut 

mitul proteinelor 1

Indicele glicemic ne ajută să măsurăm viteza cu care carbohidrații intră în sânge. Cu cât viteza este mai mare ( în cazul produselor de panificație și patiserie ) cu atât pancreasul secretă mai multă insulină și cu atât se formează mai mult țesut adipos.

Iată 3 factori care pot reduce concentrația de zahăr din sânge provenit din carbohidrați:

  • proteinele
  • grăsimile
  • fibrele

Fibrele sunt motivul pentru care fructele, legumele și cerealele integrale au indice glicemic mai mic decât produsele din panificație și patiserie rafinate, care nu mai conțin fibre.

Proteinele au și ele un indice glicemic scăzut, iar multe dintre ele nu au o clasificare a indicelui glicemic, deoarece valorile sunt prea mici pentru a fi înregistrate.

Produsele lactate conțin lactoză ( zahărul natural al laptelui ), iar boabele de fasole conțin carbohidrați, de aceea se pot face teste pentru a stabili indicele glicemic al acestora. Carnea de pui, pește, ouăle precum și alte produse bogate în proteine au o cantitate foarte mică sau nu au deloc carbohidrați și, prin urmare, nu au niciun efect asupra nivelului de zahăr din sânge.

4. Proteinele vă scapă de poftele culinare

eliminati produsele rafinate (2)

Dacă aveți poftă de dulce, mâncați pur și simplu mai multe proteine. Ca să scăpați de aceste pofte culinare, sugestia mea este să aveți mese și gustări bogate în proteine, să beți multă apă, să adăugați condimente și arome mâncărurilor și să evitați produsele zaharoase sau de panificație rafinate, precum și îndulcitorii artificiali.

Poftele culinare nu înseamnă o slăbiciune sau lipsă de voință, ci sunt un semn că nu sunteți echilibrat din punct de vedere biochimic.

5. Proteinele ajută la repararea țesutului muscular după un exercițiu solicitant

antrenamentul de fortat

Una dintre funcțiile proteinelor este aceea de agent reparator. Organismul folosește proteine ca să construiască, să repare și să mențină în stare optimă de funcționare aproape toate țesuturile, printre care și țesutul muscular.

Persoanele care se antrenează cu greutăți în sala de fitness își forțează fibrele musculare și le rup în condiții de supraefort. Este important să ridicăm greutăți pentru a întări mușchii și oasele și pentru a ajuta metabolismul, numai că organismul percepe ruperea fibrelor musculare ca pe o „traumă” ce trebuie remediată.

Astfel că, după o ședință în sala de fitness, niciun macronutrient nu este mai important decât proteinele, care vin să ajute țesuturile musculare.

Lasă un răspuns

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *