Despre sportul de performanță cu Gini Andrei Duță, Vicecampion Mondial

Astăzi am onoarea să vă transmit ceea ce implica sportul de performanță, atât ca sacrificii cât și ca satisfacții, discutând cu Duță Gini-Andrei, practicant de Karate Goju-Ryu de 16 ani, Campion Național Cadeți-Juniori, Campion European Juniori-Seniori,  Dublu Vice-Campion Mondial Seniori – Multiplu medaliat National și Internațional la Cadeți, Juniori, U21, Seniori

1. Bună Andrei, te rog să te prezinți pentru ca cititorii ralucamihaela.ro să știe cu cine stau de vorbă. 

Andrei: Am 22 de ani, recent împliniți, sunt student în anul 3 la SNSPA, practic Karate, stilul Goju Ryu, de aproximativ 16 ani de zile. Sunt legitimat la clubul CSA Steaua București, fac parte de aproximativ 10 ani din lotul național, iar în viitor îmi doresc să fiu și un antrenor de succes. Din acest motiv, urmez Școala de Antrenori în prezent și în curând o voi absolvi.

VIAȚA SPORTIVĂ

2. Ai știut dintotdeauna că asta vrei să faci? Când ți-a venit ideea, cu ce alte idei ai mai cochetat?

Andrei: Nu, spre deosebire de multi karatiști, acesta nu a fost visul meu. Nu pot spune că filmele cu arte marțiale m-au determinat să mă apuc de acest sport. Când eram copil îmi doream să devin fotbalist sau tenisman, dar iată că destinul m-a adus pe alt drum. Pot spune că sunt sunt foarte fericit și că iubesc din tot sufletul ceea ce fac. Totul a început ca o joacă, tatăl meu ducându-mă la antrenamente pentru auto-apărare, iar treptat am început să concurez și să înțeleg mai exact ce înseamnă Karate-ul “sportiv”. Iată-mă, după 16 ani, cum intru cu același entuziasm în sala de antrenament.

3. Ce te-a determinat să începi Karate-ul? Ce-ți place cel mai mult la acest sport?

Eu 1

Andrei: Cum am spus și mai sus, totul a început ca o joacă. Tatăl meu este fost sportiv de performanță și el și-a dorit ca eu să continui această tradiție. Acest sport este foarte complex ( lovituri de brațe, picioare, secerări, luptă corp la corp ), dar și foarte spectaculos, punând  în umbră, în opinia mea, restul artelor marțiale.

Deoarece am o fire competitivă, acest sport îmi pune la încercare acest spirit foarte des.

4. Cui recomanzi să practice acest sport?

Andrei: E un sport polivalent, dacă mă pot exprima astfel. Se poate practica și ca ramură “sportivă”, dar și de plăcere, după o zi de lucru. Se adresează atât băieților căt și fetelor și le recomand tuturor celor care își doresc să invețe în primul rând auto-aparare să incerce Karate.

5. Știu că un sportiv se confruntă deseori cu o oboseală, atât fizică, dar și psihică. Ce anume te ține motivat?

Andrei: Da, este foarte adevărat. Sportul de performanță te pune des la încercare, atât fizic cât și psihic. Cum spuneam și mai devreme, sunt o fire foarte luptătoare, competitivă și nu îmi place să cedez. Referitor la modul prin care îmi păstrez motivația, un rol important îl au muzica pe care o ascult în timpul antrenamentelor și filmele motivaționale, care mă ajută și mă încarcă cu energia necesară într-un moment mai greu.

6. Cat de importantă este alimentația pentru atingerea obiectivelor?EU vs NCL

Andrei: Eu consider că este foarte importantă. Deși este neglijată de unii sportivi, din punctul meu de vedere aceasta joacă un rol foarte important în starea fizică a oricărui sportiv. Nu pot să dau un procent, însă alimentația face parte din pregătirea mea. Sunt conștient de faptul că un program complex de antrenamente nu va fi la fel de eficient dacă alimentația nu este una corespunzătoare.

7. Dacă tot discutăm despre alimentație, câte mese ai zilnic? Cum arată planul tău alimentar?

Andrei: În principal mănânc de 3 ori pe zi. Încerc să am un mic dejun cât mai consistent, sandvișuri, legume, ouă, un croissant ( mai rar 🙂 ), lactate, fiind cea mai importanta masă. În principiu, planul meu alimentar se bazează pe alimente sănătoase, legume, fructe, pește, carne de pui, salate și orez.

8. Cum arată rutina ta de antrenament?

Andrei: Depinde de perioada în care mă aflu. Dacă mă refer la perioada pregătitoare unui obiectiv, într-o săptămână mă antrenez cam de 10 ori, atât specific, cât și fizic.

9. Ai câștigat multe titluri, atât naționale cât și internaționale. Ce sacrificii poți spune că ai făcut pentru a ajunge aici? 

Andrei: Acesta este un subiect sensibil pentru mine și cred că pentru orice sportiv care își dorește să facă performanță. Atunci când îți dorești o anumită performanță, trebuie să conștientizezi că fără sacrificii nu este posibil. Pe lângă durerea de care trebuie să treci pe parcursul antrenamentelor, pentru că practic, adevăratul antrenament și creșterea performanței începe de la durere, am fost nevoit să sar și peste multe petreceri pentru a fi apt și a da un randament bun la antrenament. De asemenea, am fost nevoit, fiind un sport de contact, să mă lupt de multe ori accidentat, sau să mă antrenez accidentat.

Atunci când toți se distrează, sau ajung acasă de la diverse petreceri, eu sunt la antrenament. Nu este foarte plăcut, sunt rare momentele în care pot ieși să mă distrez, însă acea clipă de pe podium merită orice sacrificiu, orice preț. 

10. Cum te pregătești pentru Campionatul Național din luna aprilie care va avea loc la Râmnicu-Vâlcea?

Andrei: În primul rând mă pregătesc cu mult entuziasm. Au mai rămas aproximativ 2 luni, în acest moment mă concentrez pe partea fizică a pregătirii mele, iar apoi, cu cât se apropie competiția, voi lucra mai mult pe partea specifică, tehnică și tactică. Este obiectivul meu major în acest an pe plan național și sunt foarte încrezător că pot urca pe prima treaptă a podiumului.

11. Cum arată ziua în care concurezi?

12376428_1224080444275493_2334607615423239596_n

Andrei: Este o zi specială. Mă trezesc de obicei dimineață, în jurul orei 7-8, ascult muzica mea preferată, încerc să mă izolez încet de restul, să fiu doar eu cu gândurile mele, să intru treptat în acea stare de competiție. Îmi organizez geanta cu atenție, apoi merg la masă cu echipa, mâncam, ne urcăm în autocar și plecăm spre sală. În sală încerc să evit contactul cu prea multe persoane. De obicei îmi găsesc un loc al meu, până la intrarea la încălzire. Cu o oră, o oră și jumătate înaintea intrării în competiție, iau legătura cu apropiații mei, îmi canalizez toată energia pe ceea ce am de făcut și ies la încălzire. În momentul în care categoria este chemată la Tatami, mă schimb, las căștile și în momentul în care am intrat pe acolo încerc să dau tot pentru a fi eu cel câștigător, la finalul meciului. Nu știi niciodată ce se poate întâmpla în ziua competiției. Sunt multe variabile. De rezultat depinde foarte mult starea mea, în drum spre hotel, dar și seara de după competiție. De obicei am motive să sărbătoresc iar asta nu poate decât să mă motiveze să fiu cât mai bun în viitor și să îmi depășesc propriile limite.

VIAȚA PERSONALĂ

12. Ce înseamnă pentru tine o viață sănătoasă?

Andrei:

O viață sănătoasă înseamnă în primul rând echilibru. Fără multe excese, fără prea multe nopți pierdute și fără o alimentație haotică. 

13. Ai timp și de viață personală, din moment ce îți petreci cea mai mare parte a timpului în sală?

Andrei: Am foarte puțin timp pentru viața mea personală. De aceea, încerc să profit cât pot de mult de fiecare vacanță, să mă distrez și să ies din acea monotonie. Încerc să-mi fac timp și pentru viața personală, îmi place să ies în oraș cu prietenii și să ma relaxez.

14. Contează pentru tine ca o femeie să îți împărtășească pasiunea pentru sport pentru a te atrage?

Andrei: Nu neapărat. Ideal ar fi să împărtășească și ea pasiunea pentru sport, însă este suficient și dacă înțelege pasiunea mea pentru sportul pe care îl practic și mă susține.

15. Ce hobby-uri ai? Ce îți place să faci atunci când ai puțin timp liber?

Îmi place să mă joc pe PlayStation, să ies în oraș cu prietenii, să joc tenis și să merg la film. Încerc să-mi fac pe cât posibil timp liber, să profit și să mă relaxez.

SFATURI PENTRU CITITORI

16. Ce i-ai recomanda unei persoane care vrea să slăbească repede?

Andrei: Nu este o rețetă minune, însă este necesar ca acea persoană să facă sport și să aibă o alimentație cât de cât corectă. Una fără cealaltă nu pot avea efect pe termen lung.

17. Cum ar trebui să arate un program de antrenament săptămânal? Şi aici nu vorbim despre o persoană care își doreşte performanţă, ci pur şi simplu un aspect fizic cât mai plăcut.

Andrei: O oră – o oră jumătate pe zi petrecută în sala de forță cred că este suficient. Pentru cei care nu doresc să meargă la sală, un set clasic de abdomene, genuflexiuni, flotări și câteva ture de parc cred că sunt suficiente, în paralel cu o alimentație echilibrată.

18. Ce mesaj le transmiți persoanelor care se gândesc să își încurajeze copiii să practice un sport de performanță?

Îi încurajez pe toți părinții să le transmită copiilor, încă de mici, cât de important este sportul pentru sănătatea lor. Există însă o mare diferență între a practica un sport de plăcere și a face sport de performanță. Oricare ar fi alegerea, un lucru este cert. Sub orice formă ar fi, sportul ar trebui să facă parte din viața fiecărui copil!

Sportul de masă, practicat la început, are un rol foarte important pentru sănătate. Sportul de performanță înseamnă însă și durere, acolo discutăm despre cu totul altceva. 

Lasă un răspuns

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *