,

Strategii de diminuare a stresului care dau rezultate

Principalii inamici ai mâncatului pe fond emoțional sunt plictiseala și stresul. Dacă plictiseala o putem atenua prin diverse activități, cum rămâne cu stresul? De ce stresul duce la pofte?

E ceva ce face parte din misiunea de salvare a creierului. Creierul nu este motivat doar să ne protejeze viața, ci și starea de spirit. Specialiștii în neuroștiință au arătat că stresul – inclusiv emoțiile negative precum teama, tristețea, anxietatea, furia- face creierul să intre într-o stare de căutare a recompensei.

În clipele în care nu suntem stresați, știm că mâncarea nu ne face cu adevărat să ne simțim mai bine. Această claritate dispare însă în momentul în care suntem stresați și creierul nostru ne strigă „ai o ciocolată în bucătărie”.

Stresul ne face să mergem în direcția greșită, îndepărtându-ne de înțelepciunea pe care o avem când judecăm la rece.

Promisiunea recompensei combinată cu promisiunea destinderii pot duce la tot felul de comportamente ilogice. Cei care mănâncă mult și se rușinează cu greutatea lor și lipsa de control în fața mâncării se vor îndrepta spre ce? Mai multă mâncare, pentru a-și calma sentimentele. Astfel, obiectivul de a ne simți mai bine câștigă în fața obiectivului autocontrolului.

Strategii de diminuare a stresului care dau rezultate

Potrivit Asociației Psihologilor Americani, cele mai eficiente strategii pentru diminuarea stresului sunt antrenamentele sau practicarea sportului, rugăciunile sau participarea la slujbele religioase, cititul, ascultarea muzicii, petrecerea timpului cu prietenii sau familia, masajul, plimbările, meditația sau yoga, și găsirea unui hobby creativ. 

Family playing football on beach

Strategiile cele mai lipsite de efect sunt jocurile de noroc, mersul la cumpărături, fumatul, alcoolul, mâncatul pe fond emoțional, jocurile video, petrecerea timpului pe Internet și privitul la televizor sau la filme mai mult de două ore.

Care este diferența principală dintre strategiile care dau rezultate și cele care nu funcționează ?

În loc să elibereze dopamină și să se bazeze pe promisiunea recompensei, cele care diminuează stresul intensifică substanțele chimice ale creierului care îmbunătățesc dispoziția, cum ar fi serotonina și GABA ( acidul gama amino-butiric ), ca și oxitocina, hormonul responsabil cu starea de bine. Acestea ajută și la anihilarea reacției de stres a creierului, reduc hormonii stresului din corp și induc reacția tămăduitoare a relaxării. Pentru că nu sunt excitante, așa cum sunt cele care eliberează dopamina, avem tendința să subestimăm contribuția lor la starea noastră de bine. Astfel, uităm de aceste strategii și ne întoarcem la vechile obiceiuri, nu fiindcă ele nu ar funcționa, ci pentru că atunci când suntem stresați, creierul nostru se încăpățânează să prezică greșit ce anume ne va face fericiți. Asta este explicația pentru care, de cele mai multe ori ne vom lăsa convinși să nu facem exact lucrul care ne-ar induce, de fapt, starea de bine.

Data viitoare când vă veți simți stresați și pe punctul de a întinde mâna după acel lucru care vă promite calmarea stresului, gândiți-vă să alegeți o strategie mai eficientă în acest sens. 

Lasă un răspuns

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *