Mitul proteinelor – cum să le consumați în avantajul vostru

Proteinele sunt componentele de bază ale tuturor celulelor vii. Acestea sunt produsele directe ale expresiei genetice, fiecare genă conducând la sinteza unei proteine.

În 1839, Gerrit Jan Mulder a numit „proteină” prima substanță nutritivă, de la cuvântul grecesc proteios, care înseamnă „forța minții și a trupului”.

Cu toate acestea, faptul că sunt vitale pentru sănătate și dezvoltare nu înseamnă că mai multe proteine sunt mai bune. În ziua de astăzi observ o obsesie în ceea ce privește consumul de proteine, deși studiile arată că, din totalul zilnic de calorii, avem nevoie de aproximativ 20% ca sursă de proteine.

Echilibrul hormonal, slăbitul și proteinele

Spre deosebire de insulină, care este un hormon pentru depozitarea grăsimii, proteinele declanșează secreția glucagonului, care este hormonul arderii grăsimilor. Gândiți-vă că glucagonul este opusul insulinei – când unul este sus, celălalt este jos.

Glucagonul îndeplinește câteva funcții în organism, dar una din cele mai importante este să schimbe direcția metabolismului spre arderi mari de grăsimi, ceea ce se urmărește în procesul de slăbire.

Să vă dau un exemplu practic : când mâncați o bucată de pâine albă, nivelul zahărului din sânge ( glucoza ) se ridică, iar pancreasul începe să producă insulină. Dacă pe lângă pâine mâncați 75 de grame de proteine ( pui, pește, soia ), pancreasul secretă glucagon. Acesta se opune insulinei, menținând astfel în echilibru nivelul de zahăr din sânge. Ca să adoptați cea mai bună variantă pentru sănătate și slăbit și să nu forțați organismul să producă prea multă insulină, alegeți carbohidrați cu indice glicemic scăzut (legume, fructe și cereale complete) , la care adăugați proteine la fiecare masă.

Consumul insuficient de proteine

Oamenii care nu consumă suficiente proteine tind să sufere de deficiențe asemănătoare cu ale celor care locuiesc în majoritatea zonelor rurale ale Africii și în alte arii nedezvoltate. Acolo, alimentele de bază sunt cele bogate în amidon și sărace în proteine, cum sunt batatele și maniocul. Deficitul sever de proteine este marcat de o creștere deficitară și de defecte mentale la copii, edeme, anemii, pierderi de țesut muscular, imunitate scăzută și anormalități metabolice.

Consumul excesiv de proteine

Deși organismul nostru are nevoie de o anumită cantitate de proteine, ce este prea mult nu este sănătos.

Totul cu moderație, nimic în exces. 

Consumul prea mare de proteine, în special proteine animale, poate duce la o serie de probleme de sănătate, cum ar fi bolile de inimă, comoțiile cerebrale, osteoporoza și pietrele la rinichi. Mai multe persoane care urmează un regim alimentar prea bogat în proteine, după un timp, descoperă că au colesterolul mărit ( cel „rău” care este, de fapt, lipoproteină cu densitate joasă – LDL ).

Ceea ce contribuie la o slăbire rapidă în urma consumului mare de proteine este pierderea apei. Când cantitatea de proteine crește considerabil, alegând în special produse de origine animală, acidul uric și ureea cresc și ele în mod proporțional. Acidul uric este un deșeu toxic produs ca urmare a metabolismului și a desfacerii proteinelor, iar organismul are nevoie de mai multă apă ca să filtreze rinichii și tractul urinar pentru a elimina acidul uric din sistem. Din nefericire, acest efect diuretic duce la o pierdere excesivă de minerale, în special calciu. Așadar, un regim alimentar bazat în principal pe proteine poate să ducă la pierderi masive de calciu, ceea ce vă poate crește riscul de osteoporoză.

Un alt risc legat de consumul alimentelor bogate în proteine este faptul că unele dintre aceste alimente sunt bogate în grăsimi de origine animală, cum ar fi carnea roșie și brânza cu conținut ridicat de lipide. Cantitatea mare de grăsime aflată în alimente crește riscul de tensiune arterială, colesterol și procesele inflamatoare din organism. De asemenea, se știe că un consum mare de grăsimi saturate este strâns legata de creșterea riscului de cancer.

Un regim alimentar bogat în proteine este în general scăzut în fibre, care sunt necesare în lupta cu colesterolul, pentru că îl fac să scadă. Fibrele au rolul de a elimina toxinele și deșeurile din organism iar un consum excesiv de proteine pe o perioadă mare de timp obosește sistemul digestiv, ducând la constipație, balonări și gaze.

Dacă urmați un regim de slăbit pe bază de proteine puteți slăbi, dar pe durată scurtă, pentru că pe termen lung vă riscați inima și sănătatea.

Care este cantitatea recomandată de proteine?

Deși unii experți în nutriție recomandă ca proteinele să reprezinte aproximativ 15% din cantitatea totală de calorii , am descoperit că pentru menținerea greutății dorite sau pentru cei care se confruntă cu un metabolism lent ( femeile trecute de menopauză ), este bine să consume o cantitate puțin mai mare de proteine, aproximativ 20-25% din totalul caloriilor.

În orice caz, proteinele nu trebuie să depășească 30% din totalul caloriilor consumate intr-o zi.

Ce surse de proteine alegem?

Atunci când alegeți să mâncați alimente bogate în proteine,orientați-vă spre produse care au grăsimi puține, cum ar fi peștele sau fructele de mare ( dar nu prăjite sau gătite gen șnițel ), carnea de pui sau de curcan fără piele, albușul de ou, produsele lactate dietetice, boabele de soia și carnea de vită slabă.

Prin urmare, care este soluția?

Moderație, moderație și iar moderație.

Lasă un răspuns

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *