Ouăle și colesterolul

Două dintre cele mai frecvente întrebări pe care le aud referitoare la ouă sunt : „Pot să mănânc ouă în fiecare zi?” și „Câte ouă pot să mănânc?”.

Răspunsurile sunt „da” și „o cantitate rezonabilă”.

Îngrijorarea iscată de ouă are de obicei legătură cu gălbenușul și vine de la persoanele care se îngrijesc de sănătatea lor și sunt preocupate de consumul colesterol. În general, li s-a spus că ouăle sunt bombe cu colesterol, că acesta provine în principal din alimentație și că este „rău”.

Eggs

Să lămurim puțin cum stau lucrurile cu colesterolul.

Colesterolul este transportat în fluxul sangvin prin fixarea de anumite structuri de lipoproteine, împreună cu care formează structuri complexe de lipoproteine și de molecule de colesterol. Cu siguranță ai auzit de aceste complexe de lipoproteine și colesterol, dar le cunoști sub forma abreviată LDL (lipoproteine cu densitate mică) sau HDL (lipoproteine cu densitate mare).

În primul rând ouăle nu conțin doar colesterol. Acestea sunt pline de proteine ( jumătate în albuș, jumătate în gălbenuș ), iar ouăle provenite de la găini crescute liber și hrănite cu iarbă furnizează peste 12 nutrienți esențiali, printre care vitaminele A, B12, D și E, colina bună pentru creier, acizii grași Omega 3 și luteina bună pentru ochi.

Acestea fiind spuse, un ou mare conține aproape 200 mg de colesterol, iar opinia generală este că, din moment ce ouăle sunt pline de colesterol, dacă mănânci ouă în fiecare zi, nivelul colesterolului din sânge va crește, provocând apariția bolilor cardiovasculare și a atacurilor cerebrale.

Nivelul de colesterol și de lipoproteine din sânge este controlat de factori mult mai puternici decât colesterolul din alimentație. De fapt, cea mai mare parte a colesterolului din sânge este produsă de organism: în funcție de starea de sănătate și de alimentație, ficatul produce de trei până la zece ori mai mult colesterol decât cantitatea provenită din alimentație. Ce anume provoacă organismul să fabrice cantități anormale de colesterol ?

Supraconsumul de carbohidrați și boala sistemică

Atunci când, ca urmare a unor factori care țin de alimentație și de stil de viață, apare boala sistemică în organism, ficatul este forțat să pompeze în afară din ce în ce mai multe lipoproteine și colesterol, încercând să redreseze inflamațiile, să se apere de infecții și să repare țesuturile deteriorate. De asemenea, atunci când suferim de stres fizic sau psihic, colesterolul crește semnificativ, pentru că este un precursor al cortizolului (hormonul stresului).

Mai mult stres înseamnă mai mult cortizol și implicit mai multe lipoproteine și colesterol.

Prin urmare, știind că majoritatea cantității totale de colesterol provine din propriul organism, dacă din analizele medicale îți apare colesterolul peste limita superioară, ce crezi că va avea un impact mai mare ? Să elimini trei ouă pe zi sau să iei măsuri ca să reduci boala sistemică și să eviți supraconsumul de carbohidrați, diminuând astfel dramatic nivelul de colesterol produs de organism?

Lasă un răspuns

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *