Ce sunt grăsimile?

Conținut bogat de grăsimi, conținut scăzut de grăsimi, grăsimi nesaturate, grăsimi saturate – uneori e greu să faci distincție între atâtea tipuri de grăsimi, ca să nu mai vorbim dacă sunt sau nu bune pentru tine.

Să simplificăm lucrurile pentru ca toate aceste grăsimi să capete sens. Întrucât unele grăsimi sunt sănătoase, altele nu, te pot ajuta să faci distincție între ele. Nu e greu să mănânci cantități adecvate de grăsimi sănătoase din alimente de origine animală și vegetală.

Organismul tău are nevoie de grăsimi din alimentație, denumite și lipide, pentru a-și îndeplini diverse funcții. În primul rând, grăsimile ajută la absorbția vitaminelor, mineralelor și fitonutrienților. De asemenea, acestea sunt o sursa importanta de energie, ca și carbohidrații și proteinele. În plus, grăsimile asigură și aportul de acizi grași esențiali (Omega 3 și Omega 6), pe care organismul nu îi poate sintetiza singur și care trebuie furnizați prin alimentație.

Grăsimile alimentare provin atât din surse animale cât și vegetale.

Tipurile de grăsimi pe care le găsim în alimente sunt:

  1. Acizii grași mononesaturați , sunt acizi grași cu o singură legătură dublă în structura lor. Sunt lichizi la temperatura camerei, dar, în frigider pot deveni tulburi și denși. Se găsesc în măsline, alune, avocado, nuci , migdale și uleiurile lor precum și în uleiul de rapiță. Aceștia mențin sănătatea inimii.
  2. Acizii grași polinesaturați conțin cel putin două legături duble și, de regulă, se află în stare lichidă atât la temperatura camerei cât și la frigider. Sunt acizii grași esențiali Omega 3 și Omega 6. Aceștia sunt necesari pentru creștere și reproducere, pentru piele, pentru metabolismul colesterolului și comunicare celulară. Se găsesc în nuci, semințe de in, semințe de cânepă, în uleiuri vegetale, pește și uleiuri de pește.
  3. Acizii grași saturați nu au legături duble și se regăsesc mai ales în produsele de origine animală. Uleiurile tropicale sunt singurele surse vegetale de astfel de acizi. Aceștia duc la creșterea nivelului colesterolului și la apariția afecțiunilor cardiace.
  4. Acizii grași nesaturați sunt o invenție relativ nouă. Sunt creați în laborator prin procesul numit hidrogenare, probabil că sunt cei mai dăunători acizi pe care îi putem consuma. Se folosesc pentru solidificarea unui produs și pentru creșterea termenului de garanție la produsele procesate industrial, prăjite și pentru fast-food. Între timp, acești acizi grași diminuează termenul de garanție al sănătății tale! Dacă vezi cuvântul hidrogenat sau parțial hidrogenat pe lista de ingrediente, lasă produsul!
  5. Trigliceridele sunt forma chimică pe care o iau cele mai multe grăsimi în organism și în alimente. Când nu sunt utilizate imediat, toate caloriile în exces consumate la o masă sunt transformate în trigliceride pentru a fi transportate și depozitate în celulele grase.

Dezbaterile despre cât înseamnă mai exact doza ideală de grăsimi totale din alimentație sunt încinse printre specialiști. Nutriționiștii recomandă ca o cantitate de 25-30% din totalul caloriilor să fie grăsimi.

Fiecare om este unic și organismul răspunde diferit în funcție de genetica sa, de starea de sănătate, de exercițiile fizice, stres și altele. Prin urmare, cum te hotărăști care este doza ideală pentru tine? În primul rând asigură-te că toate grăsimile pe care le consumi provin dintr-o sursă cât mai naturală și sunt strict grăsimile de care organismul tău are nevoie.

 

Lasă un răspuns

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *